Mit gondolunk mi a Zöldkeresztnél az Elektromobilitásról?

0
312
views

A Magyarországi Zöldkereszt Egyesület okos energiagazdálkodás programja részeként jelenik meg az elektromos meghajtás alapra helyezett okos közlekedési és logisztikai rendszer, az elektromobilitás és a kapcsolódó technológiai platform.

Elektromos meghajtású gépek és rendszerek már egy évszázada jelen vannak az életünkben. Napjainkban az elektromos meghajtások látványos újrafelfedezését a környezetvédelem és fenntarthatósági alapelvek általános elterjedése támogatja. A kialakult közgondolkodás szerint az elektromos alapokra helyezett közlekedés (és meghajtások) nulla emisszióval képesek működni. Ez azonban bizonyos mértékig téves megállapítás, ugyanakkor a lényeget tekintve a gondolkodást és a közjó érdekét nézve helyes irányt mutat a világ fejlődésében.

A kibocsájtás-mentes működés abban az esetben állja meg a helyét, amennyiben az elektromos energia előállítása ténylegesen emisszió mentesen történik. Jelenlegi erőműparkot tekintve hazánkban az erőművi kapacitás 45%-a közel-kibocsátásmentes, a 55%-a pedig erősen kibocsájtó. A mai helyzetben mondhatjuk, hogy az elektromos autózás és meghajtás elterjedésével 40%-nyi széndioxid-kibocsájtás csökkenést el tudunk érni, de önmagában az elektromos meghajtások elterjedése nem oldja meg a kibocsájtás kérdését. Ami tovább árnyalja a képet, hogy mindezen kibocsájtás-csökkentési feladatokat globális szinten van csak értelme kezelni és tervezni, hiszen hiába vannak teljesen megújuló energiával termelő országok a világban, ha ezek mellett a világ energiatermelése túlnyomóan és erősen szennyező marad. Ebből a szempontból tehát nincs egyéni Jó gyakorlat vagy megoldás. Együttesen szükséges kezelni a problémát. Vagy minden ország vállvetve bevállalja a technológiai átalakításokat, vagy együtt bukik eminens és “nemtörődöm” diák.

Az elektromobilitás napjainkra egyre komolyabb eredmények mentén is tetten érhető. Elektromos meghajtású autók, robogók, kerékpárok milliói lepik el az utcákat. Más újszerű közlekedési formák alakulnak, mint például a drón, az elektromos meghajtású repülőgépek, vízi járművek. Új fogalmakat tanulunk és új infrastuktúra épül körülöttünk. Solar Impulse, kétüléses oktató elektromos sportrepülőgép, V2G technológia, akkumulátor technológia és kapcsolódó technicus-terminus-ok. 2030-ban már mindannyian inkább elektromos autóval fogunk közlekedni és furcsán nézünk majd a benzinnel-gázolajjal hajtott járgányokra, csakúgy, mint 1990 után a Trabantos autós kollégákra.

A technológiai kihívás a megújuló forrásból származó elektromos energia előállítás és tárolás körül összpontosul. Egyfelől a fenntartható energia hozzáférése nagyságrendekkel nehezebb ügy a “hagyományos” fosszilis energiahordozókénál, valamint kevés is van belőlük és drágák is. A fenntartható e-autózás, e-kerékpározás, e-hajózás és egyéb innovatív  e-mobilitás formák elterjesztése ha lassan is, de biztosan győzni fog, megállíthatatlan ezen rendszerek általános használata.

Mi Zöldkeresztesek Okos öko-s energiagazdálkodás programunk mentén katalizáljuk az Elektromobilitás mihamarabbi térnyerését átalakuló világunkban, mert tudjuk, ez az egyetlen helyes út.

SHARE

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here